Atunci când sunt prietenoase, conferinţele au un rol bine determinat în dezvoltarea profesională a cercetătorilor şi profesorilor: acela de a-i scoate pe fiecare, prin dialog şi schimb de perspective, din sistemul propriu de referinţă. Este de mare ajutor pentru fiecare să nu se mai concentreze pentru o zi-două pe interogaţiile şi preocupările personale permanent prezente – şi să le lege sau le compare cu interogaţiile şi preocupările altora din lumea academică.

„Atunci când sunt prietenoase”…pentru că ceea ce este uimitor la conferinţe este că nu există două la fel, nici măcar dacă se desfăşoară în aceeaşi instituţie, la interval scurt de timp. Conferinţele demonstrează de fapt ideea de climat organizaţional: sunt organizaţii temporare cu o viaţă foarte scurtă în care atmosfera e determinată de caracteristicile grupului nerepetabil de participanţi. Unele conferinţe sunt dezagreabile prin atmosfera foarte formală…altele sunt neprietenoase prin atacuri fără fair play ale unora dintre invitaţi sau chiar ale gazdelor. Iar pentru că domeniile de specializare sunt înguste şi ceilalţi membri ai unui panel sau spectatorii nu pot evalua corectitudinea afirmaţiilor, este greu să existe norme care să reglementeze controversele.

Despre conferinţa de ieri, deşi a fost dintre cele prietenoase (nu neapărat pentru că era conferinţa „de la mine de acasă”), din nou am avut sentimentul că lumea academică este prea departe şi nu influenţează deloc ceea ce se întâmplă în plan social…De exemplu, comunicarea colegului meu Dan Stănescu (foarte interesantă) avea ca întrebare centrală în ce măsură stimulează şcoala creativitatea elevilor, iar concluzia a fost că şcoala urmăreşte mai mult gândirea logică şi critică (dezvoltă inteligenţa verbală în detrimentul altor forme de inteligenţă). Problema e că (trecând la realitate concretă) şcoala românească nu dezvoltă NIMIC la ora actuală: nu numai că nu dezvoltă creativitatea, dar nici cultura generală, nici gândirea logică sau cea critică…aşa că de ce să mai vorbim despre planuri sau despre strategii educaţionale?!

Cercetătorii vorbesc singuri sau cel mult unii cu alţii (ca ieri), de fapt…

Anunțuri