Am revăzut de curând Marea Neagră, după ani în care nu am considerat-o „marea mea favorită”, deşi în continuare cred că este marea cea mai romantică dintre cele pe care le-am văzut până acum. Culoarea închisă, turbulenţa, lărgimea plajelor şi amplitudinea peisajului vorbesc despre contraste, măreţie şi tensiune interioară…. (În perioada în care l-am citit pe Freud – acum douăzeci de ani – mă gândeam la Marea Neagră ca imagine a inconştientului uman). Lipsa de detalii exotice (palmerii pitici par într-un surghiun trist între plopii care străjuiesc hotelurile) poate să nu fie neapărat un dezavantaj pentru publicul cu simţ estetic rafinat (de fapt, peisajul românesc se distinge prin armonie şi culori proprii, chiar dacă nu sunt la fel de spectaculoase precum cele mediteraneene). Îmi amintesc cu nostalgie o vizită de acum zece ani la un pictor peisagist foarte cunoscut în Constanţa, Ion Mătăsăreanu – o vizită la un pictor cu vocaţie e un prilej unic, se transformă într-o expoziţie ad-hoc comentată de autor. Întâlnirea cu Ion Mătăsăreanu a fost o expoziţie de „Mări Negre”, zeci de ipostaze ale mării surprinse de pe faleza cu statuia lui Eminescu din Constanţa…

Pentru mine, ca pentru cea mai mare parte din clasa de mijloc, imaginea litoralului românesc era mai degrabă negativă. Deci am plecat cu aşteptări vagi, sperând să găsesc doar ceva mai multă linişte ca în Bucureşti, într-o staţiune (eventual) pe trei sferturi pustie. Însă, dincolo de liniştea mult dorită, ambientul era mult îmbunătăţit faţă de amintirile mele. Faţă de acum şase ani (când am văzut ultima dată staţiunea) investiţiile în infrastructură erau evidente. Preţurile erau mai mult decât accesibile (oare erau doar de început de sezon?) personalul de la hotel, amabil şi discret (oare era doar o relaxare de luna iunie?), iar personalul de la restaurante învăţase să zâmbească şi să comunice cu clienţii. Singurul minus îl reprezentau în continuare plajele, cu resturi triste de vara trecută…

Revenire în Bucureşti. Aglomeraţie, alienare, un nor bacovian care apasă peste oraş. Poate că ieri am văzut Marea Neagră însorită doar într-un vis?

