Nu prea mă uit la filmele de acţiune pentru că filmele americane din ultima generaţie îl fac pe spectator să simtă violenţa în sens fizic…Însă aseară „m-a prins” un film pe HBO, Blood diamond cu Leonardo DiCaprio. Azi am văzut că filmul a avut 8 nominalizări la Oscar anul trecut şi cred că le-a meritat. Antiteza personajelor centrale, unul de culoare, unul alb, este de fapt contrastul dintre curăţenia morală a omului neatins de civilizaţie (Solomon – pescarul african modest) şi duritatea interioară a omului – victimă şi produs al unor războaie inutile şi sângeroase (Archer – Leonardo DiCaprio): „E incredibil. Minţi aşa cum respiri”, îi spune băştinaşul americanului. M-a impresionat stăruinţa cu care a luptat tatăl de culoare pentru a-şi recâştiga copilul-soldat (nu am ştiut că există un asemenea fenomen – copii răpiţi, drogaţi şi transformaţi în „soldaţi” în timpul războaielor civile din Africa). Realitatea aceea cumplită, războaiele cu mii de victime care au în spate de fapt interese politice şi de afaceri, e transpusă de către personajul principal în câteva cuvinte amare: „Uneori cred că Dumnezeu nu ne va ierta niciodată pentru ceea ce ne facem unii altora…Dar apoi mă uit în jur şi mă gândesc că Dumnezeu a plecat de mult de aici”.

(Comentariu: Dumnezeu nu pleacă decât atunci când oamenii, prin faptele lor, cheamă pe altcineva…)

Una din întrebările pe care le formulează filmul este: merită sau nu să se moară atât de mult pentru diamante? Nu cumva aceste pietre cu o istorie atât de sângeroasă costă mult mai mult decât bani?

(Pe mine una filmul m-a făcut să mă bucur că nu am nici o bijuterie cu diamante…acum nici nu îmi mai doresc una.)

