(Se apropie termenul de predare a materialelor pentru proiectul Cultural creatives, iar eu mă tot las furată de „alei”adiacente scopului cercetării…)

Între altele, din noua călătorie în blogosferă am observat modul diferit în care se raportează bloggerii atât la scopurile lor personale cât şi la audienţă (reală sau potenţială). Privind lucrurile prin perspectiva analizei comportamentale, putem identifica mai multe funcţii ale blogurilor pentru cei care le generează şi le întreţin:

1. Blogul- oglindă. Autorul scrie un blog pentru că doreşte să se exprime cât mai complet, să-şi proiecteze o „imagine interioară” cât mai fidelă personalităţii lui, în spaţiul virtual (funcţie expresivă).

2. Blogul- viziune. Autorul are multe cunoştinţe într-un anumit domeniu şi o perspectivă personală suficient de închegată pe care doreşte să o împărtăşească şi eventual să şi convingă (funcţie persuasivă).

3. Blogul -informare. Autorul se consideră mai bine informat sau mai capabil decât alţii să facă o selecţie în fluxul permanent şi redundant de informaţie (funcţie informativă: aici, scopul personal este de a deveni lider de opinie într-un cerc mai restrâns sau mai larg).

4. Blogul- operă personală. Autorul doreşte să rămână „în istorie” cu ceva şi spusele lui Iorga („să laşi în urma ta o casă, un copil sau o carte”) se împlinesc mai atractiv printr-un blog (funcţie perenă).

5. Blogul-reţea. Autorul doreşte să relaţioneze cu o anumită categorie de persoane: uneori cercul e o dublură a relaţiilor din lumea reală, alteori există doar în lumea virtuală (funcţie de socializare).

6. Blogul-trend. Autorul doreşte să se înscrie în curentul majoritar, să fie la nivelul pe care îl consideră acceptabil pentru categoria din care face parte – este valabil cu precădere în cazul adolescenţilor: a avea un blog era trendy, cel puţin până de curând (funcţie de integrare socială).

7. Blogul – instrument de imagine personală. Autorul doreşte să câştige notorietate în lumea virtuală şi/sau în cea reală. Există şi situaţia în care autorul deja este lider de opinie iar blogul vine ca o prelungire „obligatorie” a imaginii în lumea virtuală (funcţie de notorietate).

8. Blogul mijloc de câştig al existenţei. Sunt autorii consacraţi în blogosferă, pentru care bloggingul a devenit o profesie (funcţie utilitară).

Un blog poate avea mai multe funcţii, evident compatibile (un blog poate avea funcţie de „oglindă” şi de „viziune” în acelaşi timp, de exemplu) însă de obicei predomină una dintre funcţii.

(Poate la anul, o cercetare pe poteca asta…)

Anunțuri