Poate nu se vede nicăieri mai bine fluxul generaţiilor decât de-a lungul unor ani de zile de admitere, „la zi” şi „la distanţă”, în ciclul inferior şi cel superior…Interviurile cu candidaţi care intră pentru prima dată în contact cu facultatea (candidaţi care au fost formaţi până acum de alte organizaţii-şcoală) dau de obicei o imagine transversală despre calitatea, nivelul şi stilul unei generaţii. Refluxul pronunţat care se observă de câţiva ani încoace mă întristează şi mă îngrijorează. În generaţia Internet de la noi (subliniez, de la noi, pentru că nu e numai efectul societăţii informaţionale şi al postmodernităţii, ci şi al dezastrului din sistemul educaţional românesc) întâlnim des unele credinţe, obiceiuri şi caracteristici:

– cuvântul „referat” este peiorativ, sinonim cu „schemă”,”conspect” sau „compilare” (iar cuvântul „lucrare” oricum a ajuns să se confunde cu „referat” deci tot acolo se ajunge!);

– termenii sunt însuşiţi cu un sens aproximativ şi folosiţi aleator, ceea ce duce la un discurs fără sens (se confundă „comunicare” şi „comunicaţie”, „mulţime” şi „public”, „proces” şi „plan”);

– se foloseşte doar memoria de scurtă durată şi uneori nici aceea: cunoştinţele nu sunt asimilate ci doar „afişate” în lucrări, eventual învăţate pe dinafară  (se uită la cinci minute de la ieşirea din sală);

– practica extinsă a copy-paste-ului a distrus aproape orice tentativă de elaborare şi interpretare personală;

– zeul Google a îngropat orice idee de autoritate ştiinţifică şi a înlocuit-o cu autoritatea folclorului electronic (chiar: mă întreb uneori cine a plănuit asta…);

Poate cel mai insidios aspect este că a dispărut practica muncii individuale: în generaţia X copiii îşi făceau temele acasă, nu aveau de unde să preia nimic (decât poate în pauză, de la un coleg mărinimos) însă în linii mari, temele erau produse proprii. Acum, e limpede că temele se iau „depenet” de mai mulţi ani şi asta a scăzut antrenamentul intelectual la un nivel aproape de zero…

Şi ce este cel mai dureros este că nu este vina lor: este vina societăţii şi a „celor care i-au crescut” (şcolile româneşti). Ce putem să facem în situaţia asta, ca facultate? …

Anunțuri