Am aderat greu la această nouă componentă a brandului bucureştean. Nu de alta, dar anii trecuţi mă gândeam că petrec prea mult timp în sala de curs şi în faţa calculatorului, iar drumurile între ele ar trebui să însemne o pauză. Însă de anul acesta priveliştea oferită călătorului a devenit apocaliptică. Cei care suferă de claustrofobie sau de fobia mulţimii experimentează forme noi ale problemelor lor interioare: să fii „prins” ore în şir în autobuz, lângă tovarăşi de drum străini şi indiferenţi, sau să vezi străzile transformate în râuri multicolore de maşini care curg cu o încetineală enervantă. „Fobia din autobuz” ia forme mai grave decât în cazul celor care conduc maşini: aceia stau comod şi măcar au o preocupare…Oricum, sufocarea străzilor a adus şi un efect pozitiv pentru călătoriile cu autobuzul: s-au triat automat cei care călătoreau din obligaţie de cei care călătoreau doar de plăcere sau de plictiseală. La orele de circulaţie maximă nu se mai află în autobuz decât cei care nu au de ales.

Aşadar…după ce am privit o vreme cu invidie pe cititorii de cărţi (romane clasice sau moderne, cărţi poliţiste, literatură spirituală) am capitulat din raţiuni de eficienţă: timpul pierdut era prea mare. Şi în fond, numai relaxare nu era…acum îmi selectez dinainte titlurile pe care aş vrea să le am la mine (de obicei citesc mai multe cărţi în paralel) ţinând cont şi de lungimea drumului. Merg în Polizu? Drumul e mai scurt, să iau Soluţionarea conflictelor şi creşterea performanţei, pe care aproape am terminat-o. Merg în Povernei? Pot să iau Grupurile în organizaţii, e mai densă şi se citeşte încet – în nici un caz nu rămân fără „material” în blocajul de la Cişmigiu sau Galeriile Orizont. Merg la Centrul Nato? Drumul e mediu ca lungime: pot să iau Verbal Behavior Approach (mai am cam un sfert). Am şi una-două rezerve, din alte registre literare…nu îmi lipseşte decât atmosfera plăcută de la Biblioteca Centrală Universitară, în care nu am mai reuşit să intru de ani de zile. Însă pot să mă detaşez şi să îmi închipui că mă aflu acolo…

