Manualele de comunicare ne învaţă că „sursele informale de comunicare apar şi se amplifică în lipsa unei comunicări formale. O informare corectă reprezintă calea de contracarare a canalelor informale şi deci a distorsionării mesajelor sau a naşterii zvonurilor”. Afirmaţiile acestea, valabile până acum în teorie şi în practică, se răstoarnă complet datorită dezvoltării spaţiului virtual.  Respectiv, comunităţile virtuale par să aibă o proliferare scăpată de sub orice control – există o „foame” de a crea grupuri/forumuri şi de a comunica informal mai înainte de a consulta informaţii oficiale. Orice individ, anonim sau nu, cu o poziţie importantă sau nu în plan informal, poate lansa informaţii false. După legi necunoscute, aceste informaţii nelegitime se propagă prin canalele informale virtuale (probabil, având ca motivaţie sociabilitatea). Cert este că organizaţiile pot face prea puţin pentru a preveni sau combate acest fenomen: canalele informale din spaţiul virtual sunt invizibile. Adică, dacă în spaţiul real se poate face sociograma, sau prin observaţie se pot bănui traseele informale pe care se distorsionează mesajele, în spaţiul virtual traseele pot fi complet imvizibile: sunt forumuri/grupuri care nu pot fi detectate, şi se transformă astfel în redutabil adversar al eficienţei organizaţiilor. Poate pare o exagerare, însă câtă vreme are loc acest fenomen, poate fi perturbată şi comunicarea operaţională, nu numai cea strategică, iar organizaţia se trezeşte pusă în situaţii surpriză. Ce este de făcut? Nu se văd prea multe soluţii: o atitudine fermă din partea surselor oficiale (întărirea ori de câte ori este nevoie a informaţiilor oficiale), asigurarea că mesajul formal ajunge la destinatari/angajaţi, obligativitatea consultării surselor formale într-un ritm acceptabil, rapiditatea intervenţiei în cazul unei crize incipiente, şi existenţa permanentă a soluţiilor de „plan B” în cazul în care zvonurile afectează activitatea normală. Adică, flexibilitate, prezenţă de spirit, proactivitate. Multe dintre ele lipsesc total în firmele româneşti :(.

Anunțuri