Am pus acest titlu  pentru că a consilia pe cineva în comunicare este o artă. O artă modestă, de fapt. O artă a profesionismului şi a acumulării de experienţă. Mă uit spre studenţi şi observ ideile false pe care le-au dezvoltat  despre profesia de comunicator, şi cu deosebire despre ipostaza de consilier. Mai departe,  şi în plan public există o impresie falsă asupra consilierii. Asta fără îndoială se întâmplă şi din cauza imposturii, care e mai răspândită în profesia aceasta decât în altele. Foarte uşor unii „experţi”, care au mai multă îndrăzneală decât abilităţi şi cunoştinţe, se trezesc vedete răsfăţate în prim-planul public…

Dar să revenim. Consilierea în Ro ridică mai multe probleme:

1.Disponibilitatea variabilă a clienţilor de a se lăsa consiliaţi. La o extremă, unii dintre ei nu acceptă consilierea, îşi iau consilieri doar „ca să fie în rândul lumii”(Aceştia sunt cei mai dificili pentru că nu înţeleg rolul şi importanţa comunicării. De regulă sunt şi cei mai rigizi, pe care consilierul poate să încerce să îi antreneze şi să le dea sfaturi, însă nu poate spera într-o schimbare majoră de atitudine.). Cealaltă extremă este aceea în care clientul este prea maleabil, prea flexibil, şi intră cu uşurinţă în rolurile prescrise, chiar şi atunci când sunt nenaturale sau nu se potrivesc cu istoria şi identitatea sa anterioară.

2. În eventualitatea în care există mai mulţi consilieri, nu există o echipă şi nici măcar o concurenţă corectă ci mai degrabă o luptă continuă pentru supremaţie. Fiecare vine cu versiunea lui şi se gândeşte mai mult cum să îşi dezvolte strategia proprie decât cum să găsească linia unitară, atât de necesară în orice încercare de a construi o imagine. Iar profesionalismul rămâne pierdut în drum, între încercările de a se legitima şi altele de a afişa public „măreţele realizări”.

3. Exerciţiul consilierii începe cu exerciţiul comunicării. Cum multe sunt la început pe aici prin Ro, să presupunem că prima problemă a noastră este comunicarea cu clientul. Dacă abordăm aşa situaţia, atunci strategia de comunicare are ca primă ţintă un singur om: clientul. El este primul public pe care exersăm strategia şi putem testa anumite mesaje. Deci traseul este consilier – (strategie de comunicare) – personaj consiliat (client). Abia apoi, după ce se acceptă anumite idei, ajungem la lanţul firesc personaj public (client)   – (consiliere) – strategie de comunicare –  (alte) publicuri ţintă.

Anunțuri