Între spaţiul real şi spaţiul virtual există un clivaj destul de pronunţat. Spaţiul virtual a pus bariere în faţa multora, iar barierele au fost invers proporţionale cu echilibrul abilităţilor de comunicare pe cele două axe: scris şi oral. Există oameni care au o frecvenţă mare a prezenţei în mediul online, dar nu au răbdare şi stil să elaboreze. Totuşi, se informează pe cât se poate, deşi rămân la nivelul de spectator tăcut în teatrul virtual. Mai există încă o categorie, cei care au o expresivitate mare în spaţiul real, dar talentul şi apetitul pentru scris nu sunt la acelaşi nivel de dezvoltare cu abilităţile orale – aşadar nu se simt satisfăcuţi şi au o participare limitată (comentatori sau emiţători inconstanţi).

Însă, îndepărtând lupa de pe rolurile din teatrul virtual, ne rămân două mulţimi principale, definite în funcţie de locul predominant în care se cheltuieşte timpul: oameni „reali” şi oameni „virtuali”.  Cei 100% reali au informaţii aproximative şi o impresie adeseori falsă despre spaţiul virtual (aceasta se întâmplă şi datorită evoluţiilor rapide în comunicarea online). De aici şi nepăsarea lor privind viaţa virtuală (exemplu atitudinea greşită a unor  politicieni, care au neglijat complet oportunităţile din această zonă).

La intersecţia celor două mulţimi se găseşte o categorie interesantă, cei care trăiesc cu un picior în spaţiul real şi  unul în spaţiul virtual. Aceştia îşi împart timpul în mod egal, au relaţii şi cu reali şi cu virtuali. În faţa celor reali, intermediarii par experţi, pentru că vin cu o experienţă pe care primii nu au reuşit să o integreze în personalitatea lor: o călătorie în spaţiul virtual este ca o călătorie pe altă planetă. Unii au reuşit să o facă, alţii nu…Aşa se trezesc unii dintre intermediari, care sunt foarte conştienţi de statutul lor incomplet, că li se atribuie eticheta de blogger, expert în online sau lider de opinie, deşi lucrurile nu stau deloc aşa…De fapt, este foarte greu să fii simultan lider de opinie şi în spaţiul real şi în spaţiul virtual, şi doar câţiva au reuşit asta până acum.

Însă despre ce mai fac liderii de opinie, actorii şi spectatorii, data viitoare…

Anunțuri