(Dedic această postare prietenei mele D., care mă alimentează neîncetat cu idei interesante.)

Am vorbit mai demult, într-o postare disputată, de motivaţiile diferite pe care le au oamenii în lumea virtuală şi mai cu seamă atunci când îşi fac blog. Însă acum aş vrea să trec dincolo de motivaţia directă, şi să mă raportez la scopurile care se transferă din real în virtual. Prima mentalitate, pe care o încurajează de altfel însăşi organizarea blogosferei, sună aşa: Spune-mi cine eşti după reţeaua în care te găseşti. Sau:  Cu cât te susţin mai mulţi prieteni (=linkuri care trimit spre tine în blogroll), cu atât eşti mai important. (Ciudată, reinventarea aceasta a colectivismului în lumea virtuală). O altă mentalitate des întâlnită (mai ales la userii competitivi de genul masculin)  este cea ofensivă: Dacă nu eşti puternic, nu exişti. Ori în top, ori deloc. Prin urmare, toate acţiunile lor sunt orientate  nu spre inserţiile în reţele (sunt nişte lupi singuratici) ci spre câştigul de putere şi de influenţă. Cum putem câştiga putere? Cum putem ajunge în top, sau cum putem influenţa prin online lucrurile pe care nu le-am putut influenţa în mediul real (şi aşa ajungem la teoria promovată de unii, cum că userii din virtual s-au retras aici din orgoliu şi frustrare…)? O asemenea atitudine îi inhibă pe alţi useri mai modeşti, aflaţi în imediata apropiere, care încep să creadă că e greşită perspectiva lor, a celor care nu vor decât să se exprime…a celor care nu vor decât o căsuţă virtuală caldă, pe o stradă virtuală prietenoasă.  În realitate, nici una dintre atitudini nu e greşită. Primii vor găsi recunoaşterea socială şi recompensele pe care nu le găsesc în real, ambiţioşii îşi vor realiza scopurile şi unii îşi vor face chiar o meserie din comunicarea online, iar cei din categoria a treia se vor defini mai bine în exerciţiul acesta al exprimării. Condiţia este ca cele trei categorii să nu se  intersecteze prea mult…ca şi în viaţa reală, de altfel, unde nu se prea înţeleg unii cu alţii :).

PS. Nu-i aşa că vă place cum ninge pe plaja mea cu soare? Tot îmi plac mie contrastele…

