A fost o campanie a premierelor…dar să observ şi eu un record, mai puţin vizibil: la analize făcute de amatori. Nu am văzut niciodată o colecţie mai mare de dat cu presupusul pe post de analiză profesionistă! Terenul a fost creat de întrebările constante de tip „ce s-a  întâmplat”, întrebări născute în plină disonanţă  cognitivă. Numai că instanţele chemate să judece erau cele mai nepotrivite…unii dintre „analiştii” de la televiziuni au nu numai o calitate profesională îndoielnică, ci şi apartenenţă politică sub masca „independenţei”.Dar nu contează, totul este să auzim comentarii şi „analize”. Tot suntem cu toţii într-o deviaţie de percepţie şi împărţiţi în două tabere…de-acum, care tabără este mai puternică şi mai numeroasă. Scopul scuză mijloacele!

O altă confuzie pe care am văzut-o des este confuzia între sociolog şi expert în comunicare. Sociologul poate să facă analize, desigur, dacă nu este un sociolog de paie – dar nu poate să facă şi strategii de comunicare! Comunicarea şi sociologia sunt două domenii care cer abilităţi şi competenţe diferite. Să devii şi comunicator cere un efort separat, studiu şi exerciţiu de ani de zile.  Spun asta după ce am văzut în bănci o serie întreagă de sociologi şi politologi  – şi nu erau deloc experţi în comunicare, după ce absolviseră Sociologia sau Ştiinţele politice.

Confuzia aceasta  a dus, între altele, la instituirea directorilor institutelor de sondare a opiniei publice în guru ai strategiilor de campanie. Motivul a fost probabil că „ei ştiu cine votează cu cine”. Da, dar de aici până la a consilia eficient un candidat e distanţă mare! Consilierea cere alte abilităţi, din sfera psihologiei şi comunicării. Sau, diferenţa între sociologii care lucrează pe cantitativ (eu le spun „tehnicieni”)  şi cei care lucrează pe calitativ (acestora le-aş spune „creativi”): aceştia din urmă au un avantaj la specializarea în comunicare. Tot ce am auzit sau citit din direcţia „cantitativ” erau piste false…şi pentru spectatori şi pentru candidaţi :). 

Aşadar, cum wind of change s-a schimbat brusc în wind of war, eu cred că numai la profesionalizare nu vom asista în România viitorilor doi ani…ne întoarcem în epoca de piatră. Le urez succes de pe acum celor care vor să reziste!

 

 

