Tocmai am terminat de citit un raport interesant scris de colegul meu Valeriu Frunzaru, o cercetare calitativă pe tema  siguranţei în activitate în organizaţiile productive. Ei bine, una din problemele acestor comitete  de siguranţă (poate ar trebui alt nume) este că trebuie să facă lobby intern pe această temă atât de importantă. Adică, trebuie să vă convingem pe voi, managerii, să vă ocupaţi de protecţia lucrătorilor.  Şi, din interviuri, se  înţelege că acţiunea de persuasiune nu se poate face decât ca grup – altfel, ca acţiune individuală, chiar prin reprezentare,  nu are sorţi de izbândă. O altă problemă, „neconştientizată” aş zice, este faptul că angajaţii nu se învrednicesc să ceară ceva, în general. Conceptele de „drept” şi „cerere” sunt viciate în relaţia managerilor cu angajaţii: sau managementul este văzut ca o instanţă care „dă” ceva (poate vrea, poate nu vrea) sau relaţia nu este aşezată pe o comunicare sănătoasă: dar de ce să cer ceva, poate îl deranjez şi se supără. Şi din păcate, managerii chiar se supără uneori: este tare lung drumul managementului românesc dinspre dominaţie/antagonism spre parteneriat cu angajaţii…

Şi acum să transfer perspectiva cu un nivel mai sus, la grupurile  care încearcă să facă lobby fie pentru adoptarea unei legi, fie pentru aplicarea unor legi rămase pe hârtie (eu am făcut parte dintr-un astfel de grup, anul trecut). Mai întâi, este greu de constituit un grup care să înţeleagă că are nişte interese comune: cei care suferă dintr-o anumită lipsă  o consideră o problemă personală şi nu sunt dispuşi să investească energie în proiecte de grup,  din scepticism. În al doilea rând, este greu ca membrii grupului să şi comunice în exterior prin identitatea lor de grup (să folosească termenii de noi, problemele noastre).(…) În fine, la celălalt pol al diadei, reprezentanţii autorităţilor au ajuns în faza în care ascultă, iau act şi fac promisiuni…dar în final, nu se vede nici o schimbare.

În final, nu degeaba lobby este un termen străin şi intraductibil! Şi nu degeaba sensul este cu totul tulbure şi suspect, chiar şi pentru practicienii din comunicare…

Anunțuri