Ultima călătorie prin blogosferă m-a obosit. Fiind obligată să umblu prin cartiere virtuale pe care nu le frecventez de obicei, m-am întrebat din nou: ce îi aduce pe unii cititori pe anumite bloguri? Care sunt factorii succesului în blogosferă? (Acum depinde ce se înţelege prin „succes”… Legea implacabilă a audienţei funcţionează la fel ca şi în offline, chiar dacă, de departe privită, blogosfera pare să conţină cititori cu nivel ridicat de instruire.)

Dar, reformulând, care sunt ingredientele care pot să aducă cititori unui blog? Le enumăr în continuare, dar vom întâlni în realitate aceste ingrediente în combinaţii şi proporţii diferite: (a) Frecvenţa postărilor: postări zilnice, mai multe postări pe zi eventual. (b) Vechimea: primii veniţi sunt primii serviţi (degeaba unii dintre ei, întrebaţi direct, neagă avantajul lansării într-un spaţiu virtual liber dar extrem de disponibil). (c) Notorietatea în offline: în cazul în care există, onlineul apare ca o completare nouă şi interesantă a identităţii din real. (d) Profilul clar şi consecvent: se poate merge fie pe diversitatea informaţiei (mai multe domenii, miză pe surprinderea cititorilor cu subiecte noi) fie pe specializare (un singur domeniu, dar exploatat în mod creativ). (e) Organizarea şi prezentarea informaţiei. Siteurile personale în care informaţia este prezentată complex şi atractiv ies de sub marca individualului, autorii se redefinesc în ochii cititorilor sub forma „5 în 1”  sau măcar „3 în 1”. (f) Comunitatea formată în jurul blogului. Acest proces de formare este destul de lent în cazul unui blogger care nu este persoană publică. Există deja anumite cutume despre cum se formează o comunitate mică de acest gen (regulile acestea, constituite ad-hoc de altfel, îmi aduc aminte de ce am citit despre perioada interbelică, în care „magazinul mic şi de încredere” era încă forma de comerţ preferată faţă de impersonalele magazine universale).

Deci, greu. Un blogger începe prin a face experimente de comunicare şi prin a se distra/relaxa scriind, dar la un moment dat se trezeşte că munceşte. Adică, pe parcurs are momente de plictiseală, lipsă de inspiraţie, disconfort sau urgenţe în mediul real, dar faptul că şi-a asumat statutul de blogger îl presează să continue. Continuarea îl face să se rodeze, să descopere mai clar ce vrea de la blog şi ce vor cititorii de la el, şi să vină cu idei noi în dezvoltarea produsului. Exact ca în afacerile de mici dimensiuni despre care vorbeam…

Şi totuşi, dacă vreau să găsesc cele mai interesante bloguri, unde să mă duc? Apa tulbure este la suprafaţă, îmi spune o prietenă. Dacă vrei apă limpede, du-te la adâncime. Ciudat. La prima vedere, oricine ar fi zis că e invers.

Anunțuri