Cei care urmăresc blogul au remarcat că, în ciuda numeroaselor postări despre relaţii publice, nu am vorbit niciodată despre CSR. Este pentru că eu nu cred deloc în această „terminologie”. Mi se pare un mod ingenios de a face relaţii publice: unele corporaţii au găsit modalitatea de a se face vizibile şi de a „convinge” publicurile ţintă de „moralitatea” lor (unele dintre ele având şi „păcate” pe conştiinţă, precum companiile producătoare de combustibili tradiţionali, sau de materiale de construcţii). Nu este nimic rău în a face fapte bune şi a vorbi despre ele (este deviza relaţiilor publice) – dar îmbrăcarea campaniilor în eticheta „social responsibility” este doar un mimetism, o deghizare. Avem de-a face cu organizaţii româneşti (nici măcar dacă sunt multinaţionale nu sunt mai puţin româneşti) foarte departe de a-şi găsi identitatea şi, majoritatea, departe de maturitate. O organizaţie imatură nu are cum să fie „responsabilă social”, aşa cum nici un adolescent nu poate fi…poate fi sensibil, poate avea idealuri nobile, dar nu va acţiona responsabil pentru că încă nu ştie cine este. La fel şi cu organizaţiile! Mai bine s-ar uita în ograda proprie, cât de prost stau la capitolul „relaţii cu clienţii” şi cât de slab stau la capitolul „internal commitment”…Însă mă opresc aici şi răspund la întrebări.

1. Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Prima este Vodafone – pentru multitudinea acţiunilor legate de copiii defavorizaţi, dar nu numai. A doua este Sensiblu, pentru campaniile împotriva violenţei domestice. A treia este Tuborg, pentru acţiunile ecologice.

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

Deocamdată am aşteptări neîmplinite legate de clienţii şi de publicurile lor principale. Este bine că există acele acţiuni sociale ale companiilor, dar de societate ar trebui să se îngrijească „părinţii”, nu „vecinii”, responsabil fiind sectorul public – instituţiile.

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?

Să fie responsabile şi faţă de ele însele…

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?

Asta vine cam aşa: cum să îl convingem pe vecinul X să ne ajute şi mai mult, când noi nu suntem în stare să ne gestionăm problemele şi resursele (acesta este „sindromul instituţional” tradus în limbaj colocvial)….


Anunțuri