O prietenă din Statele Unite îmi trimite o rugăciune care, scrie ea, e „cea mai frumoasă pe care a citit-o”. PowerPointul circulă de mai multă vreme, nu e prima dată când îl văd…se simte inspiraţia protestantă prin formulele tipice de peste ocean (nepotrivite pentru spiritul românesc). În al doilea rând, anumiţi termeni trimit direct la sistemul de valori american (numai acolo succesul şi eşecul au o asemenea importanţă capitală, ca şi split-ul dur între ele: ori eşti realizat, ori eşti ratat…zonă gri nu există). În fine, raportarea la Dumnezeu se face ca la o instanţă exterioară şi care „dispune” implacabil (atât de bine descrisă de Max Weber în Etica protestantă şi spiritul capitalismului).

Transcriu câteva rânduri din această rugăciune, pentru că într-o zi de mare sărbătoare creştină se potriveşte un pic de reflecţie, chiar dacă stilul e transatlantic 🙂

Doamne, ajută-mă să spun celor puternici adevărul în faţă.

Să nu mint doar pentru a câştiga aplauzele celor slabi. (…)

Nu mă lăsa să alunec în orgoliu, disperare sau eşec.

Mai bine aminteşte-mi că eşecul este experienţa care precedă triumful.

Învaţă-mă ca, în ciuda suferinţei, să merg înainte.

Învaţă-mă ca, în ciuda decepţiilor, să nu îmi pierd încrederea. (Asta da, dorinţă…)

Învaţă-mă că a ierta este cel mai important lucru pentru cel puternic şi că răzbunarea este semnalul primitiv al celui slab.  (…)

Doamne, dacă eu uit de Tine, Tu să nu uiţi de mine! (formulare de efect, dar eludează responsabilitatea individului :)).

Şi, mă întreb (nu pot să mă abţin de la îndoieli filosofice nici în seara aceasta, în care se sărbătoreşte un sfânt important pentru mine…) ce înseamnă un eşec, de fapt? Care sunt criteriile după care definim un eşec? Criteriile materiale, sociale? Criteriile altora?… Mă întreb din cauză că, ceea ce unii ar considera eşecuri, pentru un om care învaţă de la viaţă pot fi experienţele cele mai profunde, din care să câştige cel mai mult. Aceasta chiar dacă nu sunt urmate imediat de un triumf – sau „triumful” nu  se vede numaidecât din exterior…

