Caracteristicile din ce în ce mai pronunţate pe care le au contingentele recente (Generaţia Net)  pun în încurcătură pe angajatorii români. Absolvenţii (liceu/facultate, aproape nu mai contează) au ca trăsături comune: haosul din spatele unor termeni profesionali pe care i-au prins doar ca denumire, căutarea de shortcut-uri peste etape, draparea superficialităţii în „creativitate”, raportul nerealist între competenţele lor şi aşteptările de salariu şi, nu în ultimul rând, dorinţa de independenţă – visează la business-uri despre a căror proiectare nu ştiu nimic…doar că ideea li se pare seducătoare! (mi-a plăcut întrebarea pusă luni la Arena Leilor unei candidate care voia să înfiinţeze o cafenea: Dar ai lucrat într-o cafenea, ai petrecut o vreme acolo, să studiezi lucrurile din interior?...răspunsul a fost bineînţeles nu) O altă problemă este că nu îşi dau seama de  nivelul  slab pe care se află – context în care pretenţiile nefondate cresc…Iar aspectele de care s-au plâns cel mai frecvent managerii cu care am vorbit (discuţie informală, nu cercetare elaborată) se referă la relaţia lor cu locul de muncă: neseriozitate, inconsecvenţă, lipsă de responsabilitate, orientare neclară (nu ştiu ce vor) şi destul de puţină disponibilitate de perfecţionare.

Recent le-am spus studenţilor că, dacă ar trebui să recrutez candidaţi pentru angajare, aş ezita serios între promoţiile 2010 şi promoţiile 1990, pentru că ultima (deşi întârziată pe comunicare, neobişnuită cu new media) are multe semne de plus la: tenacitate, responsabilitate, putere de muncă şi disponibilitate, o evaluare corectă a competenţei şi efortului investit, echilibru psihic…iar pentru domeniul comunicării, o mai bună cunoaştere a limbii române.

De altfel, nu am îndoieli că situaţia dificilă de pe piaţă îi va trimite şi pe unii şi pe alţii la  studii, nu neapărat formale (Generaţia 70 – să se dezmorţească, iar Generaţia Net – să acumuleze ceea ce nu au învăţat la timp, în şcoală). Spre deosebire  de 1989, piaţa a crescut destul de mult şi vor rămâne în joc doar oamenii care sunt capabili să facă ceva  (clar) şi afacerile care au fost bine gândite.

Anunțuri