Într-adevăr, cartea lui Jim Lecinski are toate semnele succesului imediat de piață: titlul sugestiv, structura  facilă, idei noi, ancorarea în realități imediate care țin de digital marketing. E o carte tehnicizată, palpitantă pentru inițiații și pasionații în marketingul social media, dar ermetică pentru cei care încă trăiesc în mediul real. Chiar și așa, un utilizator nespecializat care deschide cartea înțelege câte ceva din schimbările de ultimă oră aduse de convergența noilor tehnologii în marketing. Ele sunt de o asemenea anvergură, încât răstoarnă cu totul strategiile tradiționale din domeniu, prin apariția unei noi ipostaze a clientului, a informației și a construirii relației companie-client, și prin instituirea spațiului online ca instanță legitimă în construirea reputației.

Să revenim la carte și la mesajul ei principal. În același timp cu aducerea în prim plan a unor inovații în comportamentul social, cartea suferă și de “defectele” cărților americane de acest tip. Este o carte actuală, dar, prin abuzul de date valabile pe moment, și o carte perisabilă. Este o carte de impact, dar intră prea puțin în esența fenomenului și, din dorința de a da cât mai multe soluții practice, trece pe lângă ocazia de a crea valoare adăugată prin conținut. De altfel, nici nu pare să fi fost aceasta intenția, mai degrabă cartea și siteul au fost concepute ca “momeală+undiță” pentru crearea unei baze de date cu utilizatori interesați de ZMOT.

Însă nu merg mai departe cu critica de profunzime, pentru că ideea care merită subliniată este alta: “The Zero Moment of Truth” poate fi aplicată cu succes în brandingul personal. “Decizia de cumpărare” este similară cu momentul în care un candidat este angajat sau ales dintre alți candidați, sau cu momentul în care se leagă un parteneriat profesional temporar sau de mai lungă durată. Decizia de cumpărare se ia prin comparația “produsului” uman cu alte “produse” disponibile pentru același serviciu. Care sunt factorii care contribuie la luarea deciziei? Unul dintre ei este, cu siguranță, informația disponibilă în mediul online, care formează profilul reputațional al candidatului. Un alt factor sunt “semnalele” pe care le trimite candidatul către angajator, prin canalele care îi stau la dispoziție: CV-ul, comunicarea în timpul recrutării sau modul în care se ajustează la nevoile angajatorului pe parcursul procesului de selecție. Iar un alt factor (care deja ține de “Second Moment of Truth”) rezultă din primele “probe ale produsului”, adică prima perioadă de lucru a noului angajat.

Așadar, aspiranții la un brand personal puternic și la locuri de muncă avantajoase trebuie să urmeze, conform cărții, câteva reguli simple: să fie prezenți la locul potrivit, să fie prezenți cât mai des (aici este vorba de vizibilitatea online, în primul rând) și cu conținutul potrivit. Până aici, e simplu. Îndeplinirea acestor reguli, însă, este mai complicată, ca și trecerea cu bine de perioada de probă (despre aceasta, cu o altă ocazie).

Jim Lecinski, Winning The Zero Moment of Truth- Handbook, free Google e-Book, www.zeromomentoftruth.com, 38 p.

 

Anunțuri