(Reflecții pe marginea proiectului EHR- Antreprenoriat pentru resurse umane, care începe să își culeagă roadele prin înființarea a mai mult de 150 de afaceri până în prezent.)

Unii ar spune că este cel mai prost moment de lansare a unei afaceri în România: prețurile sunt în urcare, tocmai a trecut o criză care a decimat un mare număr de firme în România (peste 100.000) iar analiștii cei mai pesimiști văd o nouă criză mondială la orizont. În același timp, pe piața internă românească, atât utilitățile, cât și forța de muncă tind să se scumpească, iar mediul nu este unul prietenos pentru antreprenori. Practic, orice demers de a crea un loc de muncă se soldează cu impozite atât de mari de plătit de către antreprenor, încât încercarea de a face rentabilă o firmă nouă pare să fie doar o sinucidere simbolică. Ca o ultimă tușă în acest tablou pesimist, putem adăuga birocrația, care induce cheltuieli de administrare suplimentare și care ar descuraja orice inițiativă.

Care sunt totuși cheile care pot transforma acest tablou în tonuri întunecate într-unul dinamic și plin de culoare? Sunt câteva la număr, par modeste dar folosite împreună pot descuia poarta  succesului:

  • Mai întâi, ideea. Unele idei de afaceri sunt atât de necesare pentru piață (vin dintr-o nevoie a pieței atât de intensă) încât cererea „lovește” firma de la bun început, surclasând celelalte cheltuieli care păreau mari la început. Deci, atenție pe idee! Nu jucați cărți de avangardă, nici cărți uzate în acest joc al antreprenoriatului. Mizați pe o idee simplă și care să aducă beneficii clare pentru piață.
  • În al doilea rând, planul. Multe afaceri de succes în România nu au avut un plan. Încă, în diverse medii profesionale (din păcate și în comunicare) experții se feresc să construiască strategii. Peste tot, este o prevalență a abordării tactice (sărim direct la „ce facem” fără să ne întrebăm „de ce facem”, „cum facem”, „unde vrem să ajungem”, cu ce impact și cu ce beneficii/riscuri/probleme colaterale. Așadar, planul! Nu este un termen din vocabularul vrăjitorilor. Este un termen plictisitor, din cărțile pe care experții nu le deschid sau le aruncă imediat ce ies din facultate. Dar da, planul poate fi o cheie magică dacă este folosit cum trebuie.
  • În al treilea rând, criza. Se spune că perioadele de criză nu sunt propice înființărilor de firme. Dimpotrivă, criza este doar un element de testare (se elimină doar modelele de afaceri neviabile). În realitate, crizele reprezintă oportunități de lansare și chiar de boom pentru o serie de afaceri (cele bine gândite, desigur).

Așadar, spre care dintre cele două părți ar înclina balanța? Spre contra, ar spune cei temători. Spre pro, ar spune cei îndrăzneți…

Anunțuri